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Mitarbeiter des LiA

Dr.-Ing. Thorsten Marten

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Publikationen
Dr.-Ing. Thorsten Marten

Leichtbau im Automobil

Stellvertretender Leiter - Akademischer Oberrat

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+49 5251 60-5333
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Y2.219

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2023

NeMo.bil - Dekarbonisierung des Verkehrs mithilfe von Leichtbau-Fahrzeugschwärmen

M. Ostermann, J. Behm, T. Marten, T. Tröster. NeMo.bil - Dekarbonisierung des Verkehrs mithilfe von Leichtbau-Fahrzeugschwärmen. 2023.


2022

Investigation on hot sheet metal forming by means of a longitudinal flux inductor

F. Pfeifer, T. Tröster, T. Marten, A. Dietrich, B. Nacke, G. Grundmeier, in: Proceedings of the 6th International Conference on Steels in Cars and Trucks, 2022


Individualization of Public Transport - Integration of Technical and Social Dimensions of Sustainable Mobility

M. Ostermann, J. Behm, T. Marten, T. Tröster, J. Weyer, K. Cepera, F. Adelt, in: Towards the New Normal in Mobility, 2022


2021


A new Device for Determination of Forming-Limit-Curves under Hot-Forming Conditions

M. Triebus, J. Gierse, T. Marten, T. Tröster, IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (2021), 012052


2019

Investigation on Inductive Heating of Sheet Metal for an Industrial Hot Stamping Process

F. Pfeifer, A. Dietrich, T. Marten, T. Tröster, B. Nacke, in: Proceedings of 7th International Conference on Hot Sheet Metal Forming of High-Performance Steel, 2019, pp. 585-593


Einsatz neuartiger Stähle und Generierung gradierter Leichtbaustrukturen im Presshärteprozess

T. Marten, T. Tröster, Forschungsvereinigung Stahlanwendung e.V. im Stahl Zentrum, P920, Verlag und Vertriebsgesellschaft mbH, 2019


Press Hardening Integrated Structuring for Hybrid Components

M. Triebus, S. Bienia, T. Marten, T. Tröster, K. Dröder, Verlag Wissenschaftliche Scripten, 2019


2017


Effects of Holes in Blanks for Press Hardening Process due to Induction Heating

A. Dietrich, B. Nacke, F. Pfeifer, T. Marten, T. Tröster, 2017


Forming limit curves determined in high-speed Nakajima tests and predicted by a strain rate sensitive model

N. Weiß-Borkowski, J. Lian, T. Marten, T. Tröster, S. Münstermann, W. Bleck, in: Proceedings of The 20th International ESAFORM Conference on Material Forming: ESAFORM 2017, 2017

DOI





2015

Partial hardening of new press hardenable steels

T. Marten, H. Block, T. Tröster, 2015


Multi-axial Material Testing at High Strain Rates in High Speed Cupping Tests

N. Weiß Borkowski, T. Marten, H. Block, T. Tröster, 2015


2014


Crash performance of the new press hardenable steel 15MnB6

H. Block, T. Marten, N. Weiß Borkowski, T. Tröster, 2014



2013

Graded Lightweight Structures Through Hot Forming

T. Marten, H. Block, T. Tröster, T. Gerber, S. Sikora, F. Lenze, 2013



2012

Automobilleichtbau mit innovativen Werkstoffen und Prozessen

T. Tröster, T. Marten, D. Thomas, H. Block, C. Lauter, M. Thöne, Forschungsforum Paderborn (2012), 15(15/2012), pp. 30-38


P 850 – Wirbelbetterwärmung von Platinen für das Presshärten

T. Tröster, T. Marten, S. Adelbert, A. Kadim, Abschlussberichte Forschungsvereinigung Stahlanwendung e.V., Verlag und Vertriebsgesellschaft mbH, 2012


2011

Automobilleichtbau durch höchstfeste Multimaterialsysteme

T. Marten, C. Lauter, T. Tröster, Ingenieurspiegel (2011), 2/2011, pp. 67-69


Höchstfeste Hybridwerkstoffe aus Stahl und Faserverbundkunststoffen

C. Lauter, M. Frantz, T. Marten, T. Tröster, G. Bach, G. Seliger, Konstruktion: Zeitschrift für Produktentwicklung und Ingenieur-Werkstoffe (2011)(09/2011)


Fluidized bed heating of blanks for the hot forming process

T. Marten, T. Tröster, S. Adelbert, A. Kadim, 2011


Untersuchung alternativer Erwärmungsverfahren für den Presshärteprozess

T. Marten, J. Niewel, T. Tröster, HTM Journal of Heat Treatment and Materials (2011), pp. 309-315

DOI


2008

The Effect of Texture on the Fatigue Properties of Ultrafine-Grained Interstitial-Free Steel

T. Niendorf, T. Marten, H.J. Maier, I. Karaman, Materials Science Forum (2008), 584-586, pp. 864-869

<jats:p>The present paper reports on the effect of texture on the cyclic stress-strain response (CSSR) and the fatigue life of ultrafine-grained (UFG) interstitial-free (IF) steel. Tests in the lowcycle fatigue (LCF) regime were conducted on material that was processed by the equal channel angular extrusion (ECAE) technique along the so called “efficient” route 8E. This route has been shown to result in a homogeneous microstructure with a high fraction of high angle grain boundaries (HAGBs), which are beneficial for a stable CSSR. In addition, the evolution of the microstructure was characterized by means of electron optical techniques, including electron backscattered diffraction, and by X-Ray diffractometry. It was found that the initial texture of specimens cut from the ECAE billet along different orientations with respect to the extrusion direction (ED) has a substantial effect on the CSSR of the UFG IF steel. Furthermore, microscopy results indicated the notable influence of the last ECAE processing step on the evolution of damage in the material.</jats:p>


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